Een roetfilter scoort goed in tests. Maar in de praktijk blijkt het ding weinig effect te hebben. Dat is de opvallendste conclusie uit een onderzoek van de Antwerpse Karel de Grote-hogeschool.
De onderzoekers voerden tests uit op een Peugeot 807 mét roetfilter. “Wanneer de wagen heel laag belast wordt, werkt de roetfilter goed”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie.
“Maar deze lage belasting komt helemaal niet overeen met ons werkelijke rijgedrag. In de praktijk gaan we bijvoorbeeld hard acceleren en af en toe bergop rijden. Op deze momenten wordt de auto zwaar belast, en uit ons onderzoek blijkt dat een auto mét roetfilter op zo ’n moment evenveel of zelfs meer roet uitstoot dan een auto zónder roetfilter. Onze conclusie is daarom dat de roetfilter slechts een lapmiddel is, want hij is zinloos bij het normaal gebruik van een wagen.”
Nog opvallend is dat volgens Mark Pecqueur absoluut niet duidelijk is wat met het opgevangen roet gebeurt.
“Dit wordt afgebroken in de filter, waarna het weer in de lucht terechtkomt. Maar of dit schadelijke gevolgen heeft, is niet geweten. Je kunt dit het best vergelijken met het opvangen van vuil in vuilniszakken terwijl je niet exact weet wat met die vuilniszakken gebeurt. Ook dit kan ongestraft gebeuren omdat ook dit geen deel uitmaakt van een of andere testcyclus.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten