woensdag 25 augustus 2010

Belgae - Map

Natascha Henstridge - toch een schoon maddam hé

De schurken !!!

Het Nederlandse Steunpunt Acquisitiefraude waarschuwt voor een e-mail waarin mensen worden gevraagd geld te schenken voor slachtoffers van overstromingen in Slowakije.
GlobalEarthRegister vraagt een bijdrage van minimaal 10 euro te storten voor mensen die in Slowakije hun woningen hebben verloren door de watersnood.

Volgens het meldpunt gaat het hier om oplichting. GlobelEarthRegister is een bekende van het SAF.

dinsdag 24 augustus 2010

Roetfilter in praktijk zinloos

Een roetfilter scoort goed in tests. Maar in de praktijk blijkt het ding weinig effect te hebben. Dat is de opvallendste conclusie uit een onderzoek van de Antwerpse Karel de Grote-hogeschool.

De onderzoekers voerden tests uit op een Peugeot 807 mét roetfilter. “Wanneer de wagen heel laag belast wordt, werkt de roetfilter goed”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie.

“Maar deze lage belasting komt helemaal niet overeen met ons werkelijke rijgedrag. In de praktijk gaan we bijvoorbeeld hard acceleren en af en toe bergop rijden. Op deze momenten wordt de auto zwaar belast, en uit ons onderzoek blijkt dat een auto mét roetfilter op zo ’n moment evenveel of zelfs meer roet uitstoot dan een auto zónder roetfilter. Onze conclusie is daarom dat de roetfilter slechts een lapmiddel is, want hij is zinloos bij het normaal gebruik van een wagen.”

Nog opvallend is dat volgens Mark Pecqueur absoluut niet duidelijk is wat met het opgevangen roet gebeurt.

“Dit wordt afgebroken in de filter, waarna het weer in de lucht terechtkomt. Maar of dit schadelijke gevolgen heeft, is niet geweten. Je kunt dit het best vergelijken met het opvangen van vuil in vuilniszakken terwijl je niet exact weet wat met die vuilniszakken gebeurt. Ook dit kan ongestraft gebeuren omdat ook dit geen deel uitmaakt van een of andere testcyclus.”

Auto's enkel voor de rijken

De plannen van de Vlaamse overheid om de BIV - dat is de belasting op inverkeerstelling - te hervormen dreigen oudere tweedehandsauto's en diesels zonder roetfilter "onredelijk" duur te maken. Volgens de mobiliteitsclub VAB kan een oudere dieselauto daardoor tot 1.000 meer gaan kosten.


De Vlaamse overheid wil de BIV hervormen om de autofiscaliteit groener te maken. Op elke nieuwe of tweedehandse auto moet de koper deze BIV betalen. Vanaf 1 januari 2011 wordt deze federale belasting overgeheveld naar de gewesten.

Vlaanderen haalt zijn Europese doelstellingen inzake fijn stof en NOx niet en wil vervuilende auto's zwaarder belasten.

"Verkapte belastingverhoging"
De VAB noemt deze geplande ingreep een verkapte belastingverhoging die verpakt wordt als ecologische maatregel.

"Zeven op de tien auto's die particulieren kopen zijn tweedehandsauto's die zwaarder belast dreigen te worden door de nieuwe BIV", aldus de VAB. Woordvoeder Maarten Matienko noemt de fors hogere belasting op oudere auto's en filterloze diesels gewoon "onredelijk".

Bedankt Vlaamse overheid, binnenkort lopen we met zijn allen op kemelharen sloefen.

Bron